Články o štvorkolkách a príslušenstvo
Čínske kópie vyvážaček
Všeobecne vo svete (najmä potom v škandinávskych krajinách) platí malé vyvážačky za štvorkolky a malotraktory za veľmi účinné stroje určené pre profesionálne použitie nielen v lesnom hospodárstve, kde z veľkej časti nahrádzajú prácu s koňmi, ale aj v poľnohospodárstve a podobných odvetviach. V našich krajoch sa malé vyvážačky pre štvorkolky len začínajú dostávať do podvedomia, avšak aj u nás vzhľadom k vzrastajúcemu počtu pracovných štvorkoliek, obstarávacej cene týchto strojov, účinnosti a nákladov spojených s užívaním nevyhnutne prichádza veľký boom týchto vyvážaček.
Bohužiaľ s týmto boomom sa na našom trhu objavila aj rad veľmi lacných čínskych kópií týchto vyvážaček, ktoré iba znehodnocujú význam týchto vozíkov. Tieto vyvážačky „vynikajú“ svojou vysokou hmotnosťou, nekvalitným a neúčinným prevedením, absolútnym nedostatkom náhradných dielov a absenciou akéhokoľvek servisu a záruky.
Naša spoločnosť JPJ Forest, s.r.o. tieto čínske napodobeniny vyvážacích vlekov testovala a nižšie Vám prinášame výsledok testov (testovaný exemplár máme na prevádzke a môžete si ho u nás kedykoľvek prezrieť. Vyskúšať si ho bohužiaľ nemôžete, pretože je už nefunkčný).
Všeobecná pravda o komponentoch a častiach čínskych vyvážaček (+viď foto):
Podvozok (vozíka): Väčšina dovozcov uvádza nosnosť až 2 500 kg (cca 3 m³ tvrdého surového listnáče). Vzhľadom k použitým materiálom, svárom, celkovom prevedení ako je ťažisko súpravy pri plnom naložení je toto tvrdenie nie nepravdivé, ale lživé, vymyslené a zavádzajúce.
- Výsledok: pri naložení 2 500 kg sa vozík zlomí a rozhodne takto naložený vozík nemožno použiť v súprave so štvorkolkou (vychýlené ťažisko nákladu).
Oporné nohy: Chcelo by sa povedať, že na tomto komponent nemožno nič pokaziť, ale predsa len aj to čínsky „inžinier“ zvládne. A všetko opäť začína u použitého mäkkého materiálu – tzn. následkom bežného používania sa nohy ohnú a nie je možné ich zasúvať / vysúvať. Ďalšou chybou je, že hydraulika oporných nôh (cca po týždni) začne samovoľne prepúšťať tlak a oporné nohy prestanú plniť svoju funkciu.
- Výsledok: oporné nohy slúžia týždeň, potom je vozík takmer nepoužiteľný a oporné nohy sa musí opraviť. Opravu budete musieť riešiť s najväčšou pravdepodobnosťou svojpomocne vzhľadom na nulovú dostupnosti náhradných dielov a absenciu servisných miest.
-
prevrátenie vozíka z dôvodu nefunkčných oporných nôh
Hydraulické rozvody: Všetky hydraulické hadice a koncovky hadíc sú čínskej výroby a často praskajú (stáva sa aj u hadíc nemeckých alebo talianskych výrobcov), avšak dostupnosť je nulová.
- Výsledok: neostane Vám než postupom času kompletne vymeniť hydraulické rozvody.
-
atypické koncovky hydr. rozvodov
Hydraulická jednotka s čínskym motorom: Ďalšie komplikovanejšia časť vyvážačky. Výkon je celkom obstojný, bohužiaľ v čínskom prevedení z počiatku horšie štartuje, postupom času sa nedá naštartovať vôbec. (V Číne zaiste vyrába aj vysoko kvalitné motory, ale tie na tieto vyvážačky rozhodne nepoužívajú)
-
hydr. agregát – stav po 1 roku
Hydraulickej ruka: Dostávame sa k najdôležitejšej časti vyvážačky a zároveň k najväčšiemu kameňu úrazu. Materiál, z ktorého je ruka vyrobená je ťažký a mäkký, pričom je ruka vyrobená z príliš slabých profilov. Ďalší veľký problém je konštrukčné riešenie.
Srdce hydraulickej ruky je jej otoč a jej 2 hlavné časti by mali byť vyrobené zo 2 rozdielnych materiálov s rôznou tvrdosťou a to iná tvrdosť ozubených hrebeňov a iná tvrdosť ozubeného kolesa samotnej otoče. U čínskych vyvážaček toto neexistuje a životnosť ruky sa razom markantne skracuje (pokiaľ Vám nepraskne hlavné rameno žeriava, ako sa to stalo na našom exemplári po 6 motohodinách).
-
otoč hydr. ruky bez možnosti dotiahnutie ozubených hrebeňov + nutnosť vystuženia ozubeného kolesa otoče hydr. ruky
Hydraulická ruka ďalej chýba akýkoľvek redukčné ventily čo má za následok, že aj keď budete veľmi obozretní a budete dávať pozor na to, čo s rukou zdvíhate, respektíve koľko to váži skôr alebo neskôr zdvihnete bremeno, ktoré má väčšiu hmotnosť ako na ktorú je ruka dimenzovaná a ruku jednoducho zlomíte. Za zmienku určite stojí stále tečúcou olej z piestnic pod.
-
zlomenie hydraulického ramena (absencia redukčných ventilov) a následná oprava
Toto je len základné info, avšak nechalo by sa pokračovať napr. rozprávaním o 4WD pohonu trakčnými valcami, pneumatikách, hydraulickom rozvádzači atď.