Články o štvorkolkách a príslušenstvo
Pracovná štvorkolka – špecifikácia
Technický popis ATV štvorkolky
Ak máte akúkoľvek otázku ohľadom nášho sortimentu, tak neváhajte a ozvite sa nám pomocou formulára nižšie – radi Vám poradíme!
Štvorkolka je dvojstopové motorové vozidlo určené predovšetkým pre jazdu v teréne, pričom má vďaka menším rozmerom a hmotnosti vyššiu mobilitu ako terénny automobil a vďaka štyrom kolesám väčšiu stabilitu než terénny motocykel. Vo svete sa pre štvorkolky používa skratka ATV (All-terrain vehicle), u nás sa však zažil prostý názov štvorkolky, niekedy tiež quad. Podľa použitia je štvorkolky možné deliť na športové, detské, cestné cestovné a užitkové pracovné. Podľa cestného zákona spadajú štvorkolky do týchto skupín vozidiel:
- AM – štvorkolky „s hmotnosťou v nezaťaženom stave najviac 350 kg so zdvihovým objemom zážihového motora neprevyšujúcim 50 cm³ alebo u iných motorov s výkonom nepresahujúcim 4 kW„
- B1 – štvorkolky, „ktorých výkon neprevyšuje 15 kW a pohotovostná hmotnosť neprevyšuje 400 kg alebo 550 kg u vozidiel určených na prepravu tovaru“
- B – štvorkolky, ktorých výkon je vyšší ako 15 kW a hmotnosť nepresahuje 3 500 kg.
Pracovné štvorkolky obvykle patrí do skupiny vozidiel s označením B. Bývajú robustnejšie a vyššej a bývajú vybavené rôznymi doplnkovými zariadeniami – nosiče, navijáky, ťažné zariadenia . K pracovným štvorkolkám sa okrem rôznych prívesov dajú pripojiť i radlice, pluhy, kosačky, snežné frézy apod.
Technické parametre pracovných štvorkoliek sú uvedené v nasledujúcej tabuľke:
Motory
Pohon štvorkoliek je zabezpečovaný pomocou spaľovacích motorov. U starších typov štvorkoliek boli pre svoju jednoduchosť a výkonnosť používané skôr dvojtaktné zážihové spaľovacie motory, niekedy aj so vzduchovým chladením. Postupom času, sa zväčšujúcim sa dôrazom na emisie výfukových plynov, sa zmenšovaním rozmerov a zároveň so zvyšujúcim sa výkonom a tiež kvôli nižšej spotrebe, začali byť štvorkolky vybavované štvordobými zážihovými motormi. Dnes sa až na malé výnimky predávajú štvorkolky práve s týmito štvordobými zážihovými motormi s kvapalinovým chladením s núteným obehom. Od chladenia motora vzduchom sa dnes už upúšťa.
U menších a menej výkonných štvorkoliek sa používajú jednovalcové štvortaktné zážihové motory. U pracovných štvorkolek býva dvojvalcový motor.
Chladenie motora s núteným kvapalinovým obehom je zaisťované pomocou náporového chladiča s elektrickým ventilátorom. Ten sa zapína až pri nedostatočnom chladení náporom vzduchu. Chladiacim médiom je kvapalinová zmes, ktorá má štandardne bod tuhnutia -35 °C a nižšie a má antikorózne účinky. Pri tuhnutí vytvára rôsol a veľké kryštáliky snehu. Vďaka väčšej hustote zároveň odoláva aj vysokým teplotám a má vyšší bod výparu. V spojení s pretlakovým ventilom, ktorý sa vyskytuje u všetkých strojov s núteným kvapalinovým obehom, sa tento bod posúva až na hodnotu 120 – 130 °C. Keby bola použitá ako chladiace médium voda, pohybovala by sa táto teplota okolo 110 °C a pri teplotách pod bodom mrazu by hrozilo roztrhnutie bloku motora a chladiča vďaka zvyšovaniu objemu vody v tuhom stave.
Prevodovka
Pracovné štvorkolky sa vyznačujú prevodovkou s normálnou rýchlosťou dopredu pre bežné užívanie, takzvanú pracovnú rýchlosťou dopredu, ktorá je redukovaná pre väčšiu ťažnú silu, neutrálom a spätnou rýchlosťou. Prevodovka nie je vybavená synchronizáciou medzi rýchlosťami.
Variátor
Spojka je riešená pomocou variátora, ktorý je v nízkych otáčkach odpojený a voľne preklzáva po remeňa. Pokiaľ nie je zaradená žiadna rýchlosť, pomáha variátor roztáčať kolesá prevodovky, čím je docielené ľahšieho preraďovania rýchlostí. Radenie je však možné len pri zastavení stroja a voľnobežných otáčkach motora.
Variátor nastavuje široký rozptyl prevodového pomeru pri rôznej pojazdové rýchlosti, rôznych otáčkach motora a rozdielnom zaťažení. Variátor nastavuje taký prevodový pomer, aby mal motor vždy otáčky, v ktorých má najvyšší krútiaci moment a najväčšiu účinnosť.
Rám
Rám štvorkoliek je tvorený zvarencom z oceľových rúrkových a jäckelových profilov. Je nosným prvkom motora, prevodovky, rozvodovky, nádrže a ďalších komponentov. K rámu je pripevnená odpružená zadná náprava a predné pružné výkyvné ramená kolies. Na rám sa montujú ďalšie prvky z ľahkých zliatin kovov, napríklad z hliníka, a plastové časti. Tie potom vytvárajú štvorkolku ako celok. Vpredu je k rámu pevne pripevnený navijak slúžiace pre vytiahnutie štvorkolky pri zapadnutie, vzadu potom zadné závesné zariadenie, ktoré slúži na ťahanie prípojných vozidiel.
Brzdy
Štvorkolky sú vybavené tromi kotúčovými brzdami, dvoma dvoch alebo štvorpiestikovými kotúčovými brzdami vpredu pre každé koleso zvlášť a dvoch alebo štyroch piestikovú kotúčovou brzdou umiestnenou na zadnej náprave na kardanové hriadeli. Na zadnej náprave sa používa len jedna brzda po prvé z dôvodu nižšieho brzdného účinku zadnej nápravy a za druhé z dôvodu, že zadná náprava nie je vybavená diferenciálom – brzdy na každom kolese, ako je tomu u auta, by teda boli zbytočné.
Riadenie
Štvorkolka je vybavená riadidlami podobnými riadítkam na motocykli. Plyn sa ovláda palcom pravej ruky, páčkou umiestnenou na pravej strane riadidiel. Riadidlá sú po oboch stranách osadená tiež brzdovými pákami, spätnými zrkadlami a po pravej strane skratovacím zapaľovaním pre núdzové vypnutie motora.
Od riadidiel vedie hriadeľ k posilňovaču riadenia, ktorý ovláda predné kolesá tiahlom a čapom riadenia. Nie všetky štvorkolky sú posilňovačom riadenia vybavené, môžu mať hrebeňové, alebo ťahadlové konania.
Na pracovných štvorkolkách jsou nízkotlaká balónová kolesá s hrubým vzorom. Kolesá majú vyšší trecí odpor, zato však vykazujú lepšiu trakciu v teréne. Keďže má väčšina pracovných štvorkoliek poháňané všetky kolesá, je možné vymeniť kolesá za špeciálne pásy pre ešte väčšiu trakciu. Tieto pásy sú vyrábané buď špeciálne pre jazdu po snehu, alebo na použitie na snehu aj v lete (univerzálne pásy).